Otázky | Proces výběru | Nákupní proces | Proces užití a spotřeby |
Kdo | Rozhodovací jednotka: Kdo hraje v nákupním procesu nějakou roli? | Segmentace: Na koho se zaměřujeme? | |
Co | Jaký výrobek: z funkčního a expresivního pojetí? | ||
Proč | Jaká je motivace ke koupi? | Proč se produkt užívá nebo spotřebovává? | |
Jak | Jaký proces vede k výběru a koupi? | Jak se můj výrobek používá? | |
Kdy | Kdy v roce, měsíci, týdnu nebo dni a při jaké příležitosti se lidé rozhodují a nebo nakupují? | Kdy se můj výrobek používá? | |
Kde | Kde dochází k rozhodnutí? | V jakém typu obchodu lidé nakupují? | Kde se můj výrobek používá? |
Pro úspěšný rozvoj obchodu je důležité pochopit, jak a proč lidé vaše produkty nakupují. Neplýtvejte svou energii a čas na nereálné aktivity například při reklamě nebo distribuci. Položte si otázky, na které si v roli obchodníků odpovězte nebo si udělejte průzkum vašeho trhu, ptejte se zákazníků nebo jinak získávejte informace pro analýzu proč a jak zákazníci nakupují Vaše produkty. Zaměřte se na tři procesy: výběr, vlastní nákup a spotřeba.
Na jaké otázky hledat odpovědi? Podívejte se na svůj obchod z pohledu 6 otázek. První otázka zní KDO?. Z pohledu marketingu označujeme zákazníka za rozhodovací jednotku. Potřebujete vědět KDO hraje v nákupním procesu vašich výrobků nějakou roli, například jsou to dospělí, děti, známí, rodiče, spolupracovníci? Jakou roli při rozhodování mají? Mluvíme o segmentaci trhu, na koho se zaměříme, KDO o koupi skutečně rozhoduje.