Zpět na hlavní stránku

Jaká je vaše konkurenční výhoda? Jak odlišit svůj produkt od konkurence? A je pro mě konkurentem jiný regionální producent/farmář nebo se mám spíš vymezit vůči „běžným“ produktům?

To, že máte lokální produkt, je vaše hlavní konkurenční výhoda, na kterou byste měli ve své marketingové strategii myslet. Ale vezmeme to pěkně od začátku. Co je to pomyslné „gró“ vašeho podnikání? Jaké je vaše hlavní sdělení? Co se skrývá za tím, co vyrábíte – jaké jsou vlastnosti vašeho produktu, čím může být pro zákazníky prospěšný, co mu to přinese, když bude produkt konzumovat (zdraví nebo jen radost z dobré chuti)? Než začnete přemýšlet nad konkrétními marketingovými nástroji, vezměte si čistý papír, tužku a zamyslete se nad tím, co je vaším HLAVNÍM SDĚLENÍM. Pozor, hlavní sdělení není slogan, který se má objevit na plakátu nebo na štítu vaší farmy. Může to být jednoduchá věta, souvětí na několik řádků, může jít o větu krkolomnou. Cílem ale je, abyste byli schopni do této jedné věty dostat to, čím je váš produkt výjimečný, co jsou jeho hlavní výhody, dobré vlastnosti a čím se třeba i může vymezit vůči jiným produktům. Jakmile si tuto větu nadefinujete, měli byste se s ní všichni, kteří na farmě pracujete, ztotožnit a pokud budete plánovat marketingové aktivity, vždy byste se k této větě měli vrátit a říct si, zda to, co děláte, ji opravdu vystihuje.

Na listopadovém setkání s farmáři se každý sám za sebe pokusil nadefinovat své hlavní sdělení. Pokud nevíte, jak na to, začněte klíčovými slovy, které vás a váš produkt charakterizují nebo pro koho třeba může být váš výrobek ideální. Co myslíte, co se skrývá pod hlavní sdělením: Pro zdraví i požitek, pro děti, rodiče i prarodiče, k snídani, obědu i večeři, s fantazií a temperamentem, do slané i sladké kuchyně. Jde o farmu, která má výrobky ze švestek. Pokud si nadefinujete takovéto hlavní sdělení, vaše komunikace by se měla zaměřovat na různé cílové skupiny – rozdělit výrobky pro děti i dospělé, pokud máte jeden produkt, zaměřit se třeba na různé recepty, které se s vaším výrobkem dají připravovat a budou vhodné jak k snídani, tak k večeři, zaměřit se na „výchovu“ zákazníka a ukázat mu všechny možnosti, které váš produkt nabízí.

Z luk a pastvin přímo na váš stůl, zdravé, chutné, výživné a snadné. Toto hlavní sdělení si nadefinovala farma, která jak říká, dodává biomaso přímo na váš stůl. Farma má vlastní chov, porážku i obchůdek, kde si vše můžete připravené, naporcované a zabalené odnést i s receptem, co se s kterým kusem masa dá dělat = to vysvětluje slovo „snadné“ v hlavním sdělení. Pokud vás zajímají další ukázky hlavních sdělení, podívejte se na krátké video.

Jakmile máte nadefinované hlavní sdělení vašeho podnikání, měli byste představit sami sebe jako regionálního producenta a dát si tvář. Vyprávějte příběhy, ztotožněte se s konkrétní potravinou, nabízejte nejen kvalitu, ale také rodinnou tradici či tradici regionu, ze kterého pocházíte. I tímto se můžete odlišit a navázat tak užší vztah se svými zákazníky. Vaší hlavní konkurenční výhodou jste vlastně vy sami jako tvář farmáře.

Na setkání zákazníka s někým, kdo reprezentuje vaši značku, by měl být kladen velký důraz, protože je to právě on, kdo dotvoří kompletní zážitek z nákupu a na něm záleží, zda dojde k jeho opakování. Být pozitivní, usměvavý a proaktivní, by v rámci například farmářských trhů mělo být samozřejmostí. I když je v dnešní době těžké sehnat kvalitní zaměstnance nebo brigádníky, váš hlavní cíl by mělo je dostatečně proškolit, říct jim poslání vašeho produktu, jaké je vaše hlavní sdělení a co čekáte, že budou o vašem produktu dál říkat.

Odlišení se od konkurence a běžných produktů by mělo být založeno především na představení sebe sama, vaší rodiny, tradice a lokálních surovin (pěstováno a chováno s láskou k tradicím a řemeslu). I tímto se vymezíte vůči „běžným“ produktům.

Zpět
2. Konkurenční výhoda regionálního producenta
Další